Coronamaatregelen per 25 september

23 september 2021

De overheid heeft in het kader van de bestrijding van corona eerder bekend gemaakt dat de anderhalvemeterregel vervalt, maar dat er voor horeca (en dus ook kantines van sportverenigingen) nog wel enkele voorwaarden gelden om de verspreiding van het coronavirus te beperken.

Kort samengevat geldt vanaf zaterdag 25 september dat bij verblijf binnenin een kantine voor iedereen van 13 jaar en ouder een coronatoegangsbewijs nodig is. Dit geldt zowel bij het nuttigen van een of meerdere consumpties als verblijf zonder consumptie. (Bar)vrijwilligers hoeven geen bewijs te tonen om actief te mogen zijn in het clubhuis.

Voor binnen bestellen en buiten op het terras nuttigen van consumpties is géén coronatoegangsbewijs nodig. Dit geldt ook voor het gebruik van kleedkamers/douches. Opening van de kantine tot maximaal 00.00 uur blijft onveranderd.

Het bestuur respecteert ieders keuze om zich wel of niet te laten vaccineren, dit blijft een persoonlijke afweging. Tegelijkertijd hebben we ons als club te houden aan de vastgestelde maatregelen, waaronder dus de verplichting van een coronatoegangsbewijs bij gebruikmaking van onze kantine zoals hierboven beschreven.

Onthoud goed dat dit zowel in onze eigen kantine geldt als in de kantines van verenigingen waar je op bezoek gaat. Hou hier dus rekening mee! In november bekijkt het kabinet de situatie opnieuw en bepaalt dan welke maatregelen nog nodig zijn. Tot die tijd vragen wij jullie de geldende maatregelen te respecteren.

Onderstaand de richtlijnen:

Vanaf 25 september kan er weer meer in Nederland. De anderhalvemeterregel mag losgelaten worden, aar om de verspreiding van het virus verder te beperken en de zorg toegankelijk te houden zijn wel een aantal voorwaarden van toepassing. Zo is voor het gebruik maken van de horeca binnen een coronatoegangsbewijs nodig, ook op sportlocaties. Voor de sport zijn enkele uitzonderingen gemaakt voor niet-horeca gerelateerd gebruik van de sportkantine.

De algemeen geldende regels op een rijtje:

• De horeca in clubhuis en sportkantine moet om 00.00 uur gesloten te worden
  • Bij ‘verblijven in de horeca van een vereniging’ geldt dat er een coronatoegangsbewijs verplicht is voor iedereen van 13 jaar en ouder
  • Vanaf 13 jaar moet het het coronatoegangsbewijs samen met het identiteitsbewijs worden gecontroleerd (vanaf die leeftijd mag gevraagd worden naar het ID)
  • Voor het gebruik van het terras buiten geldt deze verplichting niet
  • Voor het bestellen en afhalen van eten en drinken in het clubhuis of de sportkantine is een coronatoegangsbewijs ook niet verplicht.
  • In geval van ‘doorloop’ naar bijvoorbeeld toilet/kleedkamers is ook geen coronatoegangsbewijs nodig als deze via een van de horeca afgescheiden gedeelte te bereiken zijn
  • Er geldt geen maximaal aantal bezoekers
  • Het advies is nog steeds om 1,5 meter afstand van elkaar te houden, geef elkaar de ruimte.
  • Het coronatoegangsbewijs voor horeca binnen is verplicht, ook als binnen de 1.5 meter afstand gehandhaafd wordt.

Hoe organiseren we de controle op het Coronatoegangsbewijs?

• We vragen de bardienst de controle op het coronatoegangsbewijs uit te voeren bij bezoekers die hun consumptie binnen willen gebruiken. We realiseren ons dat dit iets extra’s vraagt van de bardienst. Alternatieven, zoals het naast de bardienst aanwezig laten zijn van een controleur, het alleen maar buiten nuttigen van consumpties of het sluiten van de bar, bleken echter ingrijpender.
  • Met behulp van de app ‘CoronaCheck Scanner’ kan de check eenvoudig worden uitgevoerd. Zie: https://coronacheck.nl/nl/scanner/ voor meer informatie of voor het downloaden van de app. De bardienst kan de CoronaCheck scanner op de eigen telefoon installeren en gebruiken.
  • Bij competitie kunnen de aanvoerders van de thuisspelende teams de app installeren en de check voor hun team en tegenstanders verzorgen.
  • De check van het coronatoegangsbewijs kan gedaan worden wanneer de persoon in het horecagedeelte plaats neemt.
  • De check hoeft maar 1 keer per verblijf per persoon te worden uitgevoerd.
  • Leden of gasten van leden die niet aan de check mee willen te werken, vragen we dringend de consumpties buiten te nuttigen. Met onze overkapping en terrasheaters is dat nog steeds geen straf.
  • Aan leden die bardienst hebben en bezwaar hebben om op toegangsbewijs te controleren, vragen wij om een ander lid te vragen de bardienst voor deze keer over te nemen.

Activiteiten op onze club

• Voor de tennis- en voetbalactiviteiten zijn geen beperkende maatregelen.
  • Het darten (en kaarten) vindt in ons clubhuis plaats. Daardoor is voor deelname aan deze activiteiten een coronatoegangsbewijs nodig. Toezicht hierop vindt plaats door de bardienst. Als er geen bardienst is, wordt de check door de organisatie van het darten of kaarten uitgevoerd.

Sancties

Bij overtreding van de maatregelen kunnen boetes en/of sancties worden opgelegd. Dit geldt voor individuele leden die de regels overtreden, maar ook voor de club. Een boete voor de club kan oplopen tot €4.000 en tevens van invloed zijn op eerder toegekende financiële tegemoetkomingsregelingen vanuit de overheid. We vragen jullie dan ook vriendelijk maar dringend om de regels na te leven.

Het bestuur