Voetballen, wat is het perspectief?

27 maart 2021

Eerder dit jaar heeft de KNVB de Routekaart Herstart Competities Amateurvoetbal opgesteld om inzichtelijk te maken hoe de rest van het seizoen er uit zou kunnen zien. Inmiddels zijn we op het punt beland waarop de reguliere competities niet meer hervat kunnen worden en er als alternatief wordt ingezet op de Regio Cup.

De KNVB wil voor de amateurverenigingen kleinschalige regionale competities organiseren voor het vervolg van het huidige seizoen, die starten vanaf het moment dat de coronamaatrdegelen het toelaten. De KNVB heeft inmiddels onder clubs geïnventariseerd over deelname aan de Regio Cup.

De insteek van de Regio Cup in het kort:

• Duur Regio Cup:
    • Spelen zodra het kan tot en met het weekend van 26/27 juni
    • Elk weekend een wedstrijd
    • Ter indicatie: Vanaf begin mei is dit 8-9 wedstrijden per team
  • Indeling poules:
    • Om een regionale indeling aan te houden wordt er aangestuurd op kleinere poules, ingedeeld op basis van speelniveau
    • Afhankelijk van de startdatum zijn dit over het algemeen poules van 4 tot 6 teams.
  • Spelopzet:
    • Elke wedstrijd heeft een winnaar, gelijkspel is direct strafschoppen
    • Gezien de lange periode dat er slechts beperkt kon worden getraind, is er vrijuit ruimte om spelers te wisselen. Hierbij kan een al gewisselde speler opnieuw worden ingebracht. Er mogen maximaal 12 spelers op de bank zitten.

Voor een volledig overzicht van de opzet van de Regio Cup, klik hier. Wanneer er meer informatie beschikbaar is over de daadwerkelijke start van de Regio Cup worden de teams hiervan op de hoogte gesteld door de Coördinatoren Voetbal.